مبانی و ادبیات نظری تعاریف و دیدگاه های سلامت روان و استرس شغلی

دسته بندي : مباحث رشته ها » مبانی نظری

دانلود ورد با موضوع دانلود مبانی و ادبیات نظری تعاریف و دیدگاه های سلامت روان و استرس شغلی دارای 70 صفحه و با فرمت .docx و قابل ویرایش و آماده برای ارائه ، چاپ ، تحقیق و کنفرانس می باشد.

 

تعداد صفحه : 70 صفحه
فرمت فایل: ورد .docx و قابل ویرایش
آماده برای : ارائه ، چاپ ، تحقیق و کنفرانس

 

قسمتی از متن نمونه:

در این فصل، پیشینه¬ی پژوهش ارائه شده است. در بخش اول این فصل، متغیرهای تحقیق و   نظریه¬های مطرح شده در رابطه با این متغیرها ارائه گردیده است تا خواننده درکی وسیع¬تر نسبت به متغیرها داشته باشد. در بخش دوم این فصل پژوهش-هایی که در این زمینه انجام شده است، ارائه خواهد شد و در پایان جمع¬بندی و فرضیه¬های پژوهش ارائه خواهد شد.
1-2 کار
كار بخش مهمي از زندگي هر فردي به شمار مي¬آيد و از يكسو مي¬تواند شماري از نيازهاي اساسي انسان همچون پرورش روح و جسم، برقراري ارتباط اجتماعي، ايجاد حس ارزشمندي، اعتماد به نفس و شايستگي را ارضا كند (حسيني و آشتياني، 1389). بسياري از كارشناسان بهداشت روان،   محيط¬هاي كاري را يكي از مراكز تأمين ارتقاي بهداشت رواني افراد تلقي مي¬نمايند، زيرا محيط كار محلي است كه افراد قسمت اعظم وقت و انرژي خود را در آن صرف مي¬نمايند (آهنگی، عابدی و فتح آبادی، 1388). اما از سوي ديگر، ممكن است منبع اصلي بروز استرس نيز باشد (حسيني و آشتياني، 1389) به گونه¬ای که محيط كار و شرايط حاكم بر آن از قبيل سختي و زمان كار، نوع مراجعان و كيفيت رابطه با همكاران مي¬تواند نقش فشارزايي داشته باشد (بهروزيان، خواجه¬الدین، هدایی و زمانی، 1388).
امروزه در محیط¬هاي کار هزینه بیماري¬هاي مزمن مرتبط با کار در حال افزایش است که خود دلیلی آشکار براي وجود استرس شغلی می¬باشد (لوی و ویگمن ، 2000). در دهه¬هاي اخیر، مطالعات گوناگونی بر روي ارتباط بین کار، استرس و پیامدهاي آن در شاغلان بخش سلامت انجام شده است که در آن موضوعاتی از قبیل بهره¬وري، حوادث شغلی، غیبت از کار و افزایش آسیب¬هاي جسمانی و ذهنی در گروه¬هاي مختلف شغلی مورد بررسی قرار گرفته¬اند (برزیده، چوبینه و طباطبایی، 1391).  
2-2 سلامت روان
مفهوم سلامت روان شامل احساس دروني خوب بودن و اطمينان از كارآمدي خود، اتكاء به خود، ظرفيت رقابت، وابستگي بين نسلي و خودشكوفايي توانایي¬هاي بالقوه فكري و هيجاني و غيره مي¬باشد. البته با در نظرگرفتن تفاوت¬هاي بين فرهنگ-ها، ارائه تعريف جامع از سلامت روان غيرممكن مي¬نمايد. با وجود اين، بر سر اين امر اتفاق نظر وجود دارد كه سلامت روان چيزي فراتر از نبود اختلالات رواني است و آنچه مسلم است اين است كه حفظ سلامت روان نيز مانند سلامت جسم حائز اهميت است (شاکری¬نیا، 1391). بر اساس اساسنامه سازمان جهانی بهداشت، سلامت که عبارت است از رفاه کامل و نه فقدان بیماری تنها به سلامت جسمی محدود نمی¬شود، بلکه با جنبه¬های روانی و اجتماعی زندگی بشری نیز در پیوند است (جزایری، 1381). کرسینی  (1999؛ به نقل از بهادری¬خسروشاهی و هاشمی نصرت¬آباد، 1390) سلامت روانی را حالت ذهنی همراه با سلامت هیجانی نسبتاً رها شده از نشانه¬های اضطراب و ناتوانی در برقراری روابط سازنده، مقابله با خواسته¬ها و محرک¬های تنیدگی¬زای زندگی تعریف کرده است. کمتر خانواده¬ای را می توان یافت که با اختلالات روانی روبرو نشده و یا در یک دوره دشوار به کمک و مراقبت نیازمند نشده باشند. با وجود این خود را ناآگاه نشان می¬دهیم و این حقایق را نادیده می¬گیریم و یا انکار می¬کنیم. شاید به این دلیل باشد که ما از بهداشت روان اطلاعات کافی نداریم که در مورد آن صحبت کنیم. به بیان دیگر نمی¬دانیم چه تعداد از افراد نیازمند به دریافت خدمات از این کمک¬ها بی بهره¬اند (بروتلند، 1381). بهداشت روان با جنبه¬های رفتاری و عاطفی زندگی روزمره و همچنین روابط میان افراد که می¬تواند بر روی کیفیت زندگی تاثیر مثبت یا منفی داشته باشد، هم پیوند است. افزون بر این بهداشت روان با گسترش خانواده-های مستحکم¬تر که از پیوندهای نزدیک تر برخوردارند و می-توانند فرزندانی شاد تربیت کنند، رابطه مستقیم دارد. هدف بهداشت روان توسعه جوامعی است که ملاک احترام در آن ها توانایی های فردی و میزان کمک و حمایت از یکدیگر است (جزایری، 1381). بيماري افسردگي چهارمين مشكل فراگير بهداشتي اعلام شده از طرف سازمان بهداشت جهاني است و شدت ناتوان كنندگي آن قابل مقايسه با 8 بيماري عمده¬ي طبي مزمن مي¬باشد، پيامد وجود اين بيماري در مبتلايان به بيماري قلبي، وخيم شدن حالت جسمي و روحي آن¬ها است (سبزمكان، هزاوهئي، حسن زاده و ربيعي، 1388).
3-2 تعریف سلامت روان
سازمان بهداشت جهاني سلامت را به صورت بهزيستي كامل فيزيك، رواني و اجتماعي تعريف مي¬كنند نه صرف فقدان بيماران و ناراحتي سلامت در ديدگاهي كلي¬نگر از جنبه¬هاي رواني، اجتماعي و فيزيكي مورد توجه قرارگرفته و رابطه آن با محيط نيز مدنظر قرار مي¬گيرد (كارسون، 2007). سازمان بهداشت جهانی در تعریف دیگری، بهداشت روانی را بر اساس جنبه¬های زیستی و اجتماعی تعریف  می¬کند. به نظر سازمان بهداشت روانی برای فرد استعداد ایجاد روابط موزون با دیگران و استعداد شرکت در تغییرات محیط اجتماعی و طبیعی با استعداد کمک به تغییرات به شیوه سازنده قائل است. هچنین بهداشت روانی ایجاب می¬کند که بین تمایلات غریزی فرد هماهنگی وجود داشته باشد. در این تعریف هیچ اشاره¬ای به بیماری نشده است (ابراهیم ، 2005). سلامت روانشناختي نيز تعريفي است كه دانشمندان روان شناسي و علوم اجتماعي و رفتاري در مورد كارآمدي و عملكرد روانشناختي متناسب انسان ارائه كرده¬اند (بهادرخان، 1388).
مفهوم سلامت روانی در واقع جنبه¬ای از مفهوم کلی سلامتی است. اگر چه کلمه سلامتی برای ما شناخته شده و دارای مفهوم مشخصی است با این وجود تعریف آن آسان نبوده و برای مردم مختلف دارای معانی متفاوتی است. معنای لغوی سلامتی، کامل بودن، بی عیب و نقص بودن و مقدس بودن است (قاسمی، 1388). از قرن هفتم تا شانزدهم سلامت روان شناختي به صورت پرهيزگاري  تعريف مي¬شد و روان¬نژندي نيز نوعي انفعال¬پذيري شيطاني  محسوب مي¬شد. پس از قرن شانزدهم سلامت روانشناختي مجدداً‌ به صورت طبيعت گرايانه تعريف شد و همزمان با رنسانس روانپزشكي در اواخرقرن نوزدهم و پديدارشدن روان نژندي سلامت روانشناختي نوعاً‌ به صورت فقدان بيماري رواني تعريف گرديد (گنجی، 1392).
معمولاً سلامت روانشناختي را به سه شكل مي¬توان تعريف كرد: نخست به معناي خودآگاهي  يا فقدان خودفريبي حل تعارضات و كشمكش¬هاي دروني و پذيرش و پيروي ازسرنوشت و تقدير بشريت. اين تعريف توسط زنگيموند فرويد، ويليام مك دوگال، جورج كلي و بسياري از هستي¬گرايان و نظريه پردازان نقش مانند تين برگن و لورنز پذيرفته شده است (تئودور، 1380). تعريف دوم شامل خودشكوفايي  و تحقق خود  مي¬شود. يعني بالفعل ساختن توانايي¬هاي روانشناختي ذاتي و دروني فرد كه چنين امري پس از تحقق پيشرفت آرامش و صفاي دروني با استفاده از نوعي دگرگوني رواني ميسر مي¬شود. كارل يونگ گوردون آلپورت، انسان¬گرايان مانند مازلو و راجرز اين ديدگاه را پذيرفته¬اند. سومين تعريف سلامت روان شناختي حدودي است كه فرد توانسته با «شبكه روابط اجتماعي پايدار يكپارچه شود». اريك اريكسون، آدلر، و بسياری از جامعه شناسان اين تعريف را پذيرفته¬اند (خداپناهي، 1393). بهداشت رواني علاوه براينكه هدف هر جامعه¬اي به شمار مي¬آيد. معياري براي سلامت فرد نيز محسوب مي¬گردد. اين اصطلاح داراي معاني متعددي است كه از جامعه¬اي به جامعه ديگر، فرهنگي به فرهنگ ديگرمتفاوت است به همين دليل در روان شناسي، الگوها و ديدگاه¬هاي متفاوتي نسبت به سلامت روان وجود دارد (اندل ، 2009). در ذيل به اين ديدگاه¬ها اشاره مي¬گردد.

دسته بندی: مباحث رشته ها » مبانی نظری

تعداد مشاهده: 3327 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:

فرمت فایل اصلی: .docx

تعداد صفحات: 70

حجم فایل:135 کیلوبایت

 قیمت: 39,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    دانلود ورد با موضوع دانلود مبانی و ادبیات نظری تعاریف و دیدگاه های سلامت روان و استرس شغلی دارای 70 صفحه و با فرمت .docx و قابل ویرایش و آماده برای ارائه ، چاپ ، تحقیق و کنفرانس می باشد

    تعداد صفحه : 70 صفحه

    فرمت فایل: ورد .docx و قابل ویرایش

    آماده برای : ارائه ، چاپ ، تحقیق و کنفرانس